Gå til hovedindhold

Spildevandsforløb

Spildevandsforløbet er det første undervisningsmateriale udviklet til Explounauten. Her arbejder eleverne med de forskellige processer i rensning af spildevandet. Forløbet indeholder mikroskopøvelser, øvelser med refraktometer og elevaktiviteter, hvor eleverne skal bygge de forskellige trin i et rensningsanlæg.  

I lærervejledningen, der sammen med aktiviteterne kan hentes som pdf, kan du se tidsplan og en kort introduktion til de forskellige aktiviteter til dette undervisningsforløb. I aktiviteter, der kræver en lidt længere introduktion, henvises der til selve aktivitetsbeskrivelsen. I øvelser, hvor det vil være hensigtsmæssigt for eleven at have et elevark, er dette anført.

Aktivitetssammensætningen skal ses som moduler, som man kan sammensætte i den rækkefølge, som giver bedste mening ift til den gruppe elever man arbejder med. Det kan være, at der er øvelser, som du vil undlade, eller at du ønsker en anden rækkefølge. Aktiviteterne kan gennemføres uafhængigt af hinanden.

Lærervejledningen indeholder følgende aktiviteter:

  • måle sukker
  • mikroskopøvelse
  • mekanisk rensning – opsamling
  • mekanisk rensning – sand- og fedtfanger
  • biologisk rensning
  • kemisk rensning

Hvis lærerne har fået lyst til mere information eller til at arbejde videre med forløbet 'Spildevand', kan det anbefales at se mere på vandetsvej.dk.

Før klasserne kommer på besøg i Explonauten

Undervisningsforløbet om spildevand er udarbejdet til Explonauten. Forløbet forudsætter, at man har været på kursus hos Science Talenter. 

Der er en række praktiske ting, der skal være på plads, før eleverne kommer på besøg i Explounauten. Til dette forløb skal der fremstilles høinfusion ca. 3-5 dage, før den skal bruges. Klassens lærer skal have set/gennemgået denne film.