Gå til hovedindhold

Byg en elektromotor

Formålet med forløbet er, at eleverne gennem en engineering-udfordring arbejder med elektricitet og magnetisme i en lille elektromotor og
konstruerer noget, der kan bevæge sig. 

I PDF iconlærervejledningen, der sammen med aktiviteterne kan hentes som pdf, kan du se tidsplan og en kort introduktion til de forskellige aktiviteter til dette undervisningsforløb. I aktiviteter, der kræver en lidt længere introduktion, henvises der til selve aktivitetsbeskrivelsen. I øvelser, hvor det vil være hensigtsmæssigt for eleven at have et elevark, er dette anført.

Aktivitetssammensætningen skal ses som moduler, som du kan sammensætte i den rækkefølge, det giver bedst mening. Det kan være, at der er øvelser, som du vil undlade, eller at du ønsker en anden rækkefølge i materialet – alt efter den elevgruppe du underviser. Aktiviteterne kan gennemføres uafhængigt af hinanden.

Lærervejledningen indeholder følgende aktiviteter:

  • roterende hjerte
  • undersøg magneters styrke

 

Før klasserne kommer på besøg i Explonauten

Undervisningsforløbet om elektromotorer er udarbejdet til Explonauten. Forløbet forudsætter, at man har været på kursus hos Science Talenter. 

Der er en række praktiske ting, der skal være på plads, før eleverne kommer på besøg i Explonauten. Du skal vurdere om du vil lade eleverne arbejde
med 3D og/eller lasercutter. Det kræver, at du selv har sat dig ind i disse teknologier, før eleverne skal undervises i dem. Du finder vejledninger til disse teknologier i Explonauten her.

Du kan ikke nå både at introducere eleverne til teknologier og gennemføre engineering-forløbet på en halv dag. Du kan vælge at introducere eleverne til teknologierne i et modul af en halv dag og arbejde med engineering-udfordringen i
et andet modul en halv dag. Er eleverne allerede introduceret til en af teknologierne kan engineering-udfordringen gennemføres på en halv dag.