I FOKUS

Arbejdsark om matematiske simuleringer

Der er gratis online ressourcer om mange emner fra matematikundervisningen. Med interaktive simuleringer kan man lade eleverne eksperimentere sig til en bedre forståelse af matematiske begreber.

Science Talenter har udviklet undervisningsmateriale til udskolingen til fire forskellige hjemmesider. Hvert materiale indeholder

  • Opgaver
  • Svar
  • Lærervejledning og teori
  • Perspektivering

Målgruppen er elever i udskolingen. Materialet er tilgængeligt her:

Tapetgrupper. På hvor mange måder kan man udsmykke en væg? Brug materialet til at repetere flytninger, drejninger og spejlinger – og til at lave smukke billeder.

Kanonskud og parabler. Hver gang vi kaster en bold, er der en parabel. Parabler er geometri og fysik, såvel som andengradsligninger. Brug materialet til at diskutere toppunkt, hastigheder, vinkler og krumning – og til at skyde med pianoer.

Sømbrætter og normalfordelingen. Hvad har trillende kugler med den statistiske fordeling af elevernes højder at gøre? Brug materialet til at finde ud af, hvorfor normalfordelingen er normal og til at diskutere sandsynligheder og tælletræer.

Størrelsesordner og 10er-potenser. Hvordan skriver man tal op, så man på en nem måde kan sammenligne meget store og meget små ting? Brug materialet til at tale om 10er-potenser, regneregler, meget små og meget store ting – og til at finde ud af, hvor stort det synlige univers er.

Om materialet

Materialet er udviklet til

Har du spørgsmål til materialet, kan du kontakte Terese M. O. Nielsen på tmn@astra.dk

Projektet og udviklingen af materialet er støttet af Novo Nordisk Fonden.

Del

Læs også

Andre indlæg

Science Talenter har udviklet undervisningsmateriale om normalfordelingen til brug i matematikundervisningen i udskolingen. Der er tale om 10 pdf- filer, der kan bruges enkeltvis eller i rækkefølge som et længerevarende forløb.
Dansk Talentnetværk etablerer sig formelt og underskriver et fælles Charter med henblik på at fremme kendskabet til talenter og talentudvikling.
Skip to content