Gå til hovedindhold

ScienceTalent Genius

Mange højtbegavede børn bliver ikke tilstrækkeligt fagligt udfordret i skolen. Samtidig kan de have svært ved at få venner og indgå i sociale sammenhænge, da de ofte tænker og agerer anderledes end deres kammerater.

Derfor har Egmont Fonden og Science Talenter igangsat en indsats for at give de højtbegavede børn faglige udfordringer, muligheder for at udvikle deres sociale kompetencer og at møde andre højtbegavede børn.

Indsatsen hedder Science Talent Genius og løber fra 2014 - 2018. Det er et fire-årigt projekt, som skal give børnene faglige udfordringer, sociale kompetencer og mulighed for at danne netværk for de højtbegavede børn og deres lærere. Børnene er udvalgt i et samarbejde mellem lærere, Science Talenter og en forsker fra DPU, og i projektet bliver de tilbudt en række campforløb af hver to dages varighed ved Science Talenter i Sorø. 

 

Også ledere og lærere skal i forløbet på konferencer hos Science Talenter, hvor de bliver opdateret om den nyeste forskning om undervisning af højtbegavede børn. Samtidig får kommunerne mulighed for at danne lokale netværk for såvel de højtbegavede børn som for lærerne, så de kan erfaringsudveksle og støtte hinanden i arbejdet.

Projektet gennemføres i samarbejde med Odense, Vejle, Fredericia, Slagelse og Kerteminde, Greve, Sorø og Haderslev kommune, samt skoler fra Gentofte og elever fra Gifted Children.  

Camps i skoleåret 2017-18

For alle camps gælder følgende tider: start kl. 10.00 første dag og slut
kl. 15.30 sidste dag.

Camp 4: d. 2.-3. november 2017. Emnet bliver matematik. Vi har fokus på anvendt matematik hvor eleverne skal arbejde praktisk med trigonometri.

Camp 5: d. 8.-10. januar 2018. Emnet er biologi med fokus på enzymer.

Camp 6: d. 3.-5. maj 2018. Emnet er flyvning, hvor eleverne skal bygge deres eget svævefly. Bemærk - lørdag den 5. maj 2018 er der afslutning om eftermiddagen med uddeling af diplomer. Her er forældre, søskende og lærere velkomne.

ABC-forløb
 

På sitet "Plads til Talenterne"  finder du inspiration til, hvordan du kan bruge potentialebaseret undervisningsdifferentiering som middel til at inkludere de talentfulde elever i din daglige undervisning