Gå til hovedindhold

Nye talent-ildsjæle udklækket

 Talentvejlederne på inspirationstur på Kokkedal Skole - © Astra

Her er talentvejlederne på inspirationstur på Kokkedal Skole som led i uddannelsen. Børnene er på skolens talenthold og viste talentvejlederspirerne deres projekter. Foto: Science Talenter © Astra

Efter sommerferien får fem kommuner nye faglige fyrtårne - 31 grundskolelærere har netop færdiggjort deres uddannelse til talentvejledere.

Talenter er ikke kun de indlysende dygtige eller begavede, som altid har hånden i vejret i timerne. Talenter kan også findes også blandt de skoletrætte og utilpassede børn og unge, som aldrig er blevet fagligt udfordret. Her kræver det mere at få øje på dem og gøde jorden, så eleverne kan udnytte deres potentiale.

31 dygtige undervisere fra Sorø, Vejle, Fredericia, Roskilde og Odder har netop været til eksamen i at spotte og udvikle talenter. De har i det forløbne år taget uddannelsen til talentvejleder hos Science Talenter i Sorø. Uddannelsen er et samarbejde mellem Science Talenter og UCC.

”Dét, der har slået mig mest, er at talentindsatsen ikke sker på bekostning af de andre i klassen, faktisk tværtimod - det styrker klassens faglige niveau. ”

Kasper Fauerby Madsen, Bredagerskolen i Jelling

Med talentvejlederuddannelsen i bagagen er lærerne klædt på til at inspirere både eleverne og deres kolleger hjemme på skolerne, så det at inkludere de talentfulde i undervisningen bliver lige så naturligt, som det er at indtænke de fagligt svage.

“Science Talenter har mange års erfaring og viden om de tiltag, der fungerer, når talenterne skal udfordres efter deres formåen. Via vores talentvejlederuddannelse videregiver vi denne viden og sender nu en lille hær af praktikere ud på landets grundskoler. Her kan de lokalt arbejde med at identificere og udfordre talenterne, samarbejde med ledelsen om at udarbejde en talentstrategi for skolen og vejlede kolleger i talentarbejdet, og endelig igangsætte og forankre talentindsatsen i de deltagende kommuners skoler,”  siger projektleder Søren Peter Dalby Andersen, Science Talenter.

En kæmpe forskel

Det er femte hold talentvejledere, der er uddannet, og niveauet er højt. Lone Nielsen, UCC og censor ved eksamen, var begejstret over niveauet:

"De her lærere kommer til at gøre en kæmpe forskel derude, fordi de er så reflekterede over egen praksis, deres organisation og også deres blik på den enkelte elev. Og så er de voldsomt dedikerede, hvilket jo bare er blevet forstærket under uddannelsen."

”Jeg føler mig faktisk klædt på til at gå ud og vejlede mine kolleger nu, også de ældre og langt mere erfarne.”

 
Gunhild Michelsen, Sorø Privatskole

De nye talentvejledere glæder sig til at løfte de nye opgaver efter uddannelsen.

”Talentvejlederuddannelsen har lært mig at se meget mere nuanceret på eleverne, også talenterne. Og jeg har fundet ud af, at jeg godt kan differentiere min undervisning i klassen og nå dem alle,” siger talentvejleder Nikita Sandra Jensen fra Stenlille Skole.

Hendes ældre kollega, Michel Faliu fra Pedersborg Skole i Sorø, har fået mod på at fortsætte som lærer:

”For mig personligt har det flyttet mig så meget, at jeg faktisk har lyst til at tage 5 år mere i folkeskolen, selv om jeg ellers skulle have gået på pension om et par år. ”

Mange lærere ser talentfulde elever som ekstra arbejde, men her har uddannelsen som talentvejleder været en aha-oplevelse for Christian Storm Tholberg fra Erritsø Fællesskole i Fredericia:

”Min vigtigste indsigt er, hvor lidt der skal til for at gøre en forskel for de dygtigste elever.”